07 Mazzel met ticket en wijntjes proeven

28 september 2019 - Adelaide, Australië

Nou, 'mazzel met ticket'... dat kun je wel zeggen. Mijn ticket Bali-Adelaide stond op zowel Hubertina (doopnaam) als op Tineke... ergens bij de vliegtuigmaatschappij. Weet niet waar het fout ging.... Ik zal het wel ergens verkeerd hebben ingevuld...  Stom natuurlijk, nog nooit gebeurd... Dus dat gaf verwarring. Normaal moet het echt altijd je paspoortnaam zijn... Gelukkig heb ik me eruit kunnen praten door de uitleg van het verschil tussen een doopnaam en een roepnaam...

Adelaide: ruime gemoedelijke overzichtelijke stad. Zeer vriendelijk en behulpzame mensen. Ik heb onder meer het Nationaal Museum bezocht waar ik een uitgebreide overzichtstentoonstelling van de Aboriginals heb gezien. Erg mooi en een prachtig begin van een reis door Aussie.

Het museum ligt aan een heel brede straat met allemaal statige oude gebouwen zoals bibliotheek, universiteit, centraal station, government etc. (foto). Erg mooi. In de regio daarachter is een nieuw modern centrum met een mooie loopbrug over de rivier (foto).

Mijn dochter Martje heeft een oud-studiegenoot, Paul, die wijn inkoopt, onder meer van Winery Langmeil hier vlakbij (60 km verder) in de Barossa Valley. Toen Paul tijdens onze wijnproeverij, een paar maanden geleden, hoorde dat ik naar Australië ging, bood hij aan een rondleiding voor mij te regelen. Die heb ik donderdag gehad. Geweldig!! Eerst met de trein en bus ernaar toe. Ik werd allerhartelijkst ontvangen door Jonathan, die me onder het genot van een goeie rose (niks: lust je koffie of thee?) eerst rondleidde over het grote terrein en van alles vertelde over de winery en waar bijvoorbeeld de namen van de wijnen vandaan kwamen. Heel interessant. De wijn die ik tijdens die proeverij had geproefd en het lekkerste vond, heet The Orphan en is afkomstig van 340 wijnstokken uit 1850 (!!) die de winery in 2004 heeft opgekocht en verplaatst omdat op de oude plek woningbouw was gepland. 90 % van de overgezette planten heeft het overleefd! Dat is natuurlijk heel bijzonder. Langmeil is de oudste shiraz-wijngaard van de wereld met wijnstokken uit 1843 (!). Afkomstig van Duitsers die naar Australië emigreerden, omdat ze Luthers waren en dat in Duitsland op dat moment niet werd geaccepteerd. In de Barossa Valley vind je veel voormalig Duitse winery's. Zo waren er allerlei leuke weetjes. Hij heeft me ook nog allerlei wijnen laten proeven, 'goedkope' van dertig euro, maar ook van 150 euro per fles... . Het is een relatief klein maar wel prijzig wijnhuis, ja...

Gisteren heb ik genoten van een prachtige Botanische Tuin in Adelaide en nog zo wat bijzondere gebouwen, zoals de kathedraal, die zo op het eerste oog zeker niet groter was dan onze eigen Sint Janskerk in Gemert!! Rondom het stadshart van Adelaide liggen overal parken. Je kunt dus altijd heel snel tussen het groen zitten. Plek zat hier, dat is duidelijk.

Inmiddels zit ik in een hotel in een van de voorsteden van Adelaide omdat ik in het centrum niet kon blijven. Het is hier wat saai dus morgen ga ik toch maar weer de stad in (lees 'centrum').

Dat was het weer voor even. Dinsdag ga ik de outback in... Daar kijk ik erg naar uit. Ik ben niet zo van lang in een grote stad zitten...

Groetekus Tineke

1. Wilma:
    28 september 2019
    Mooie foto’s.... leuk om zo met je mee te reizen ; >
  2. Tineke zoekt het avontuur:
    Ben jij Wilma V of Wilma de B? Ik heb namelijk twee vriendinnen die Wilma heten.... Ik vind het leuk om te weten wie reageert.....
  3. Peter Ronkes Agerbeek:
    Leuk weer, Tineke.
    Je hebt me echt veel plezier gedaan door me op jouw leeslijst te zetten.
    Geniet vooral gruwelijk verder!
  4. Tineke zoekt het avontuur:
    Dank je. Graag gedaan!
  5. Paul Swinkels:
    wat een skon verhaal weer, Tineke !
  6. Tineke zoekt het avontuur:
    Bedankt!
  7. Wilma:
    Ik ben Wilma B, Eibergen 🙋🏼‍♀️😉💋
  8. Wilma:
    Dit is gemakkelijker 😊😚🙃
  9. Tineke zoekt het avontuur:
    28 september 2019
    Kijk, dat is makkelijk...
  10. Tineke zoekt het avontuur:
    Haha, mooi. Bij 'best wel' wist ik het zeker, maar bij deze reactie niet.... haha. |Groetekus!
  11. Wilma:
    Hihi......X
  12. Tineke zoekt het avontuur:
    Geweldig he. Dit is wel een dingetje van vijftig jaar oud, he....
  13. Wilma:
    28 september 2019
    Ik bedacht hetzelfde....heerlijk dat t kan!
  14. Tineke zoekt het avontuur:
    Ja, dat is wel heel bijzonder, vind ik!
  15. Annemarie:
    28 september 2019
    Mooi begin van de reis Tineke. Bali en Lombok mooi, maar het echte avontuur is nu begonnen.
    Leuk om het te kunnen volgen. (Gelukkig dat je toch mocht vliegen anders was het snel afgelopen 😉)
    Goede reis verder onder de juiste naam!
    Groetjes vanuit Gemert
  16. Tineke zoekt het avontuur:
    Dank je wel. Leuk!
  17. Theo Looijmans:
    Mooi verhaal en foto's weer Hubertineke!
  18. Tineke zoekt het avontuur:
    29 september 2019
    Dank je Theo. Leuk zo, Hubertineke....
  19. John en Reina:
    Wat kan een mens alleen toch veel leuke en gezellige dingen meemaken zeg. Geniet van de outback en alles wat daar bij hoort.
  20. Tineke zoekt het avontuur:
    Klopt. Dank jullie wel

😘😘
  21. Toos de Goede:
    29 september 2019
    Hoihoi... dat is idd mazzel met je ticket want ze kunnen 't je heel moeilijk maken ... nog eens je ticket laten betalen bijvoorbeeld... Zo stonden wij ooit met onze toen nog kleinere kinderen, 't was pas ingevoerd en ik gewoon T. de Goede- Swinkels erop had staan zoals daarvoor altijd 't geval was. Maar hier op Schiphol had geen haan er naar gekraaid maar volgens mij was 't Nairobi, deden ze ook erg moeilijk! En ik heet tenslotte Catharina S!
    Wat leuk dat zo leuk gereageerd is door die vriend van je dochter, dat je die voorkeur behandeling kreeg viavia door Johan, en hoop dan ook maar dat die hele dure wijn ook 'n kolfje was naar jouw smaak ... anders voelde hij zich nog in zijn hemd staan, dat hij die fles open gemaakt had!
    'n Leuk en vooral lekker avontuur heb je er wel aan over gehouden, en vooral 'n mooi begin van je al zo lang verlangende avontuurlijke reis naar Australië... en zoiets overkomt je juist, als je alleen op pad gaat! Ik gun 't je zo van harte en lekker met 'pensioen'.
    En nu óp naar de Out-back, waar ik alweer uitkijk naar je avontuurlijke verhaal.
    Je graag mee-lezend oud-klasgenootje Toos.
  22. Wilma:
    29 september 2019
    Dankzij je verhalen en foto's reis ik steeds een stukske mee! Leuk, en ook ik kijk dus uit naar morgen, en overmorgen, en ....
  23. Ineke:
    1 oktober 2019
    Weer een prachtig verhaal Tineke. Wat leuk dat je de winetasting toch gedaan hebt. Je was nog aan t twijfelen of je de uitnodiging wel kon aannemen. Superleuk. Mooi land weer dan. Op naar de outback van Australië😁😁kijk uit naar je avonturen verslag😘
  24. Tineke zoekt het avontuur:
    Ja, ik ben heel blij dat ik geweest ben. Het was erg interessant en ik werd allerhartelijkst ontvangen. Het was vooraf wel even puzzelen hoe ik er met OV moest komen, maar achteraf ging dat prima!