13 Great Barrier Reef filmpje

28 oktober 2019 - Great Barrier Reef, Australië

Het grootste koraalrif van de wereld zien en daar dan ook nog zelf in snorkelen. Wat wil een mens nog meer. Ik heb het vandaag gedaan en het was super. Ik had een rif-cruise van één dag geboekt en daarmee heb ik zo'n 2,5 uur varen uit de kust op twee plekken gesnorkeld. Het was prachtig en indrukwekkend om te zien en ik voelde me bijna een inbreker in die stille wereld. Om je een indruk te geven heb ik twee filmpjes hier op gezet. Zie Video's. Ik weet niet hoe het er bij jullie uitziet als je het opent....

De filmpjes zijn nogal bewogen. Niet omdat ik zo zenuwachtig was... Ik hield het cameraatje keurig stil maar deinde zelf volop mee op de golven in de volle zee. Vandaar de beweging. Je kunt wanneer je wilt het filmpje stilzetten, dan zie je (meestal) een aardig scherp beeld. Benieuwd wat jullie ervan vinden.

NB: Ik zie nu dat er maar één filmpje van de twee is meegegaan. En dat uploaden en verwerken heeft -eerlijk waar- al tweeënhalf uur geduurd.... En ik héb al zo weinig geduld... Dus hiermee zullen jullie het moeten doen...

Lieve groetekus Tineke

Volgens wetenschappers heeft het Reef de laatste decennia enorm geleden en is er veel kapot. Anderen beweren dat dat wel meevalt (waaronder onze kapitein, maar die moet er samen met zijn crew natuurlijk van eten!!). Ik zag in ieder geval veel minder kleur dan bij sommige oude filmpjes op het internet.... Dus het zou zomaar toch wel kunnen. Als je er meer van wilt weten, is er op internet van alles over te vinden....

Het Groot Barrièrerif is het grootste koraalrif ter wereld. Het bestaat uit meer dan 2.900 individuele riffen en 900 eilanden die zich uitstrekken over 2600 kilometer over een gebied van ongeveer 334.400 vierkante kilometer. Het rif is gelegen in de Koraalzee, voor de kust van Queensland in Noord-Oost Australië.

Het Groot Barrièrerif kan gezien worden vanuit de ruimte en is 's werelds grootste alleenstaande structuur, gemaakt door levende organismen. Deze rifstructuur bestaat uit en werd gemaakt door miljoenen kleine organismen, bekend als koraalpoliepen. Het bevat een grote diversiteit aan leven en werd in 1981 geselecteerd voor de Werelderfgoedlijst.

Het Groot Barrièrerif is de grootste toeristische attractie van Australië. Vanuit plaatsen als Cairns en Townsville worden veel toeristische activiteiten ontplooid rondom het rif, waaronder duiktochten en rondvaarten. (Bron Wikipedia)

1. Leny Pardoel:
    28 oktober 2019
    Geweldig Tineke jouw ervaringen mee te krijgen; geniet lekker door en bedankt voor jouw berichten
  2. Toos de Goede:
    29 oktober 2019
    Inderdaad, de kleuren zijn minder helder/scherp dan sommige oudere filmpjes die ik ooit bekeken, Maar ja, de kapitein van de boot moet hiervan leven dus zal hij zijn 'werk' niet om zeep helpen door negatieve uitlatingen die jij weer door verteld, waardoor er minder mensen komen om de riffen te 'bewonderen' en hij minder werk heeft.
    Jij kunt in ieder geval hieraan niets veranderen en hebt hopelijk toch wel van de vissen en de koraalriffen, genoten... En hebt ons ook weer mee laten genieten, waardoor wij misschien weer getriggerd en geïnspireerd zijn geworden om toch beter voor onze planeet te blijven zorgen... en alle beetjes helpen!
    Blijf genieten van alles wat voor je ogen te voorschijn komt, wij genieten op afstand mee... Dankiedank en groetjes, Toos.
  3. Jan Huijbers:
    30 oktober 2019
    Prachtig dat je deze trip hebt gemaakt naar het GB rif. Ik had je dit als tip nog willen meegeven omdat wij dit 20 jaar geleden ook hebben gedaan vanuit Cairns. Misschien wel met dezelfde boot . . Het is inderdaad zo dat er verschillend over wordt gedacht hoe het rif met alles wat daar leeft er momenteel bij staat. De toeristen worden naar een paar plekjes gebracht dat als het ware wordt 'opgeofferd' zodat aan het geheel zo min mogelijk schade wordt toegebracht. Er werd toen ook al op toegezien dat je nergens ging staan omdat je dan koraal zou kunnen vernielen. Je filmpje geeft toch wel goed weer wat voor moois daar onder water te zien is. En je bent toch ook geen professionele videomaker ? Mooi om je belevenissen weer te kunnen lezen.
    Je vroeg nog om eventuele tips. Je zult langs de kust naar het zuiden 'afzakken' en ik denk dat een dagtrip naar de Whitsunday Islands (even voorbij Townsville) de moeite waard is. Maar dan nog een stuk verder (over ca 1800km) mag je een bezoek aan Fraser Island zeker niet overslaan. Alles is daar zand en in een 4Wheel drive met 80km/uur kilometers lang over een geheel verlaten strand racen doe je ook niet elke dag. Uiteindelijk zal je doel toch zeker wel Sydney zijn. Daarover is genoeg info te vinden en graag lezen we nog je bevindingen van de komende tijd.
    De groete uit Gimmert , Jan,
  4. Tineke zoekt het avontuur:
    30 oktober 2019
    Hey Jan. Bedankt weer voor je reactie.
    Het bewegen van t filmpje kwam vooral door de deining omdat je op de oppervlakte drijft... En prof ben ik idd zeker niet. Maar het geeft n leuke indruk en daar gaat t om.
    Vanochtend heb ik zowel n trip naar Whitsundays als n driedaagse tocht naar Fraser Island geboekt. Toevallig. Dat was ik ook al steeds van plan. Dus dat verhaal komt in een van mijn volgende blogs zeker aan de beurt. Sydney staat ook op mijn lijstje. Het zijn doorgaans toch dezelfde highlights die mensen bezoeken, he. Kuranda en the Scenic Railway waren erg leuk! Groetjes en houdoe.
  5. Theo Looijmans:
    31 oktober 2019
    Ha Tineke, Het is dus toch een beetje als die doedelzak waar we het eerder over hadden, haha. Maar het deinen op de golven was beslist een stuk prettiger als de lange busreis. Lijkt me echt heerlijk om met een dergelijk uitzicht in zee te dobberen, wát een geweldige ervaring! Toekomstige generaties zullen dit mogelijk in afnemende mate beleven. Ik ben vanavond in Gimmert bij de Tuney Thursday en denk aan je. Groetekus!
  6. Tineke zoekt het avontuur:
    2 november 2019
    Ja, het is idd heel mooi, Theo. Het filmpje geeft een beetje een indruk... Ik mis Tuny Thursday wel... Misschien sta ik over een paar weken zomaar weer eens voor je neus. Groetekus Tineke
  7. Renée:
    1 november 2019
    wat super om daar te kunnen zwemmen en alles te bekijken !
  8. Tineke zoekt het avontuur:
    2 november 2019
    Ja het was schitterend. Echt heel mooi!!
    Maar goed dat ik naderhand pas hoorde van die twee Engelsen die door een haai zijn gebeten. Dat was overigens niet bij Cairns maar bij Airlie Beach, waar ik nu zit. De ene mist zijn voet en de andere een stuk kuit.... pfff....
  9. Ton Bekkers:
    1 november 2019
    Tineke ik geniet van je verhalen en foto’s
  10. Tineke zoekt het avontuur:
    Fijn Ton!
  11. John en Reina:
    4 november 2019
    Hoi Tineke, inmiddels hebben we zo'n beetje al jouw verhalen gelezen, foto's gezien en video bekeken. Wat maak jij toch een indrukwekkende reis. Uit jouw enthousiaste verhalen begrijp ik dat je ook regelmatig een goed contact hebt met andere reizigers, die je ontmoet. Wat vertoef je af en toe in een schitterende omgeving en zoveel verschil in landschap. Je schrijft een beetje naar huis te verlangen. Na zo'n lange periode kan ik dat goed begrijpen, maar bedenk ook dat je niet zo maar weer daar op dat continent bent. Dus wanneer er nog dingen, omgevingen enz. zijn die je heel graag wil zien, doen zou ik zeggen!! Wat je ook beslist, voor nu nog heel veel reisplezier. Mocht je al vrij snel weer huiswaarts keren, dan wensen we jou een heel goede thuisreis en -komst.
    Liefs van ons twee, Reina
  12. Tineke zoekt het avontuur:
    6 november 2019
    Hallo Reina, je hebt gelijk. Ik denk veel aan naar huis terwijl ik weet dat ik waarschijnlijk hier nooit terug kom... Dus nu heb ik de kans om nog dingen te zien... Ik zit er bovenop! Bedankt voor de eyeopener... Soms zie je dat zelf niet helemaal helder... Ik ga eraan denken...

lieve groet Tineke