14 Afscheid van Cairns

2 november 2019 - Airlie Beach, Australië

Hallo lieve lezers, hier ben ik weer..

Kuranda is een klein plaatsje ergens in de bergen boven Cairns, dat vroeger bekend stond als hippiedorp. Inmiddels valt dat wel mee. Je kunt er komen met de Kuranda Scenic Railway, een 37 kilometer lange legendarische treinrit van zo’n anderhalf uur dwars door een regenwoud, dat samen met de treinroute op de werelderfgoedlijst staat.

De route werd geopend in 1891. Er is destijds met meer dan 1500 mannen aan gewerkt, die zich met schoppen, houwelen en dynamiet uit de naad werkten om deze route dwars door het onherbergzame landschap aan te leggen. De rit telt 15 met de hand gemaakte tunnels en meer dan 37 bruggen. Hier en daar is het uitzicht overweldigend zoals bij de Barron Falls.

Ik heb deze treintocht van anderhalf uur gedaan en het was geweldig. Na een paar uurtjes rondkijken in Kuranda ben ik met de kabelbaan weer naar beneden gegaan. Dat duurde zo’n drie kwartier en die rit was zo mogelijk nog indrukwekkender. Prachtig zo over dat regenwoud heen! Onderweg kon je er bij een tussenstation uit om naar de Barron Falls in de kloof te kijken. Die hadden we overigens ’s ochtends vanaf de trein van de andere kant ook al gezien. Prachtig!! Op de foto zie je dat toevallig aan de overkant de trein wéér staat. Ook een fotograaf wil graag eens geluk hebben.…

Verder heb ik na deze mooie tocht afscheid genomen van Cairns, een geweldig leuke stad waar ik met veel plezier ben geweest. Maar eerst heb ik nog een museum bezocht met fraaie kunst, onder meer van Patricia Picinini. Het was een beetje luguber, vond ik... Nou lijkt het of ik die heel goed ken... en of ik er verstand van heb. Maar dat is niet zo, hoor.... Misschien een van jullie wel?

Gisterenochtend ben ik met de Greyhound-bus doorgereisd naar Airlie-Beach, een badplaats die bekend staat als toegangspoort naar de zogenaamde Whitsundays. Dat is een eilandengroep met Whithaven Beach als centrale plek dat met zijn spierwitte strand en veel ondiepe stukken bekend staat om zijn geweldig fotogenieke beeld. Google maar eens op Whitsundays en je ziet wat ik bedoel. Morgen ga ik er met de  boot heen. Ben benieuwd of ik jullie na afloop ook mooie foto’s kan laten zien.

Ik zit nu in een grote jeugdherberg met een kroeg erbij met elke avond live-muziek! Gisteren was het een bak herrie maar voor wie er van houdt, is het erg leuk. En dat vonden er gisteren heel wat…. Vanavond is het WK rugby of zoiets… Ik volg het niet maar in de keuken, waar ik samen met een man of zes tegelijk stond te koken (op meerdere gastoestellen uiteraard), hadden ze het erover.

Ik heb voor de komende weken nog wel plannen maar ik begin na bijna twee maanden zoetjesaan toch ook wel weer naar huis te verlangen…. Afin ik zie wel. Misschien sta ik wel weer ineens voor je neus!

Groetekus Tineke

1. Peter Ronkes Agerbeek:
    2 november 2019
    Prachtig, zo'n lange trein door het woeste landschap. Van de mensheid ben ik in het algemeen niet zo gecharmeerd, maar hier moet ik toch echt toegeven dat iets heroïsch is verricht.
    Dank voor delen weer, Tineke!
  2. Tineke zoekt het avontuur:
    Graag gedaan.
    Je staat er idd niet zo bij stil totdat je er met je neus bovenop zit. Dat was vast een enorme klus. Mooi om te zien! En te rijden in de trein.
  3. Wilma:
    2 november 2019
    En weer genoten. Foto’s en een filmpje erbij, even op de kaart kijken waar je zit......zoooo fijn. Daaaank en goeie reis verder!
    🍀🎶🌸🍀🎶🌸🍀🎶😉
  4. Tineke zoekt het avontuur:
    2 november 2019
    Leuk en lief, je reactie weer, lieverd. Dank je wel. 😀🎁
  5. Nelly van Oijen:
    2 november 2019
    Hoi hoi wat een genot om je belevenissen mee te mogen meemaken via je verhalen. Maar ook een compliment voor je relativeringsvermogen. Dat het ook soms zwaar is en dat je thuisland soms lonkt. We zien wel en geniet nog van alles wat je tegen gaat komen.
    Wacht op je volgend verhaal. Dikke knuffel van mij
  6. Tineke zoekt het avontuur:
    3 november 2019
    Bedankt. Dikke knuffel terug!
  7. Maarten:
    2 november 2019
    Heel mooi, weer. Ik had me nooit zo gerealiseerd dat Australië zo gevarieerd is. Maar ja, da’s ook niet zo gek omdat het zo gigantisch groot is. Dank voor dit leuke verslag.
  8. Tineke zoekt het avontuur:
    3 november 2019
    Ja, groter dan Europa... En zie daar ‘ns de verschillen hè.
  9. Mariette:
    Hallo Tineke,
    Eindelijk een reactie van mij. Erg leuk je reisverslag en je zo tijdens je reis te kunnen volgen. Ik neem steeds de tijd om je verslagen te lezen en te zien. Ik geniet ervan reactie is dan te laat denk ik.
    De westkant van Australië is ook de moeite waard... maar ja ik kan me voorstellen dat het thuisfront ook lokt. Veel plezier met je verdere reis en ja ik wacht op je volgende verhaal, foto’s . Persoonlijk van iemand is toch veel leuker ipv een algemene site. Groetjes Mariëtte
  10. Tineke zoekt het avontuur:
    3 november 2019
    Ja die Westkant.... eigenlijk wil ik er wel heen! We zullen zien.
  11. Marie Thérèse .:
    3 november 2019
    Dag tineke, wat een reis , wat schrijf je fantastische verslagen! Welk vervoermiddel heb je eigenlijk nog niet gebruikt? Ik reis met mijn vinger op de kaart mee en geniet en droom ! Nog veel prachtige dagen en ik reis voorlopig nog wel mee......Geniet ze!
    Lieve groetjes Marie Thérèse
  12. Tineke zoekt het avontuur:
    3 november 2019
    Dank voor je enthousiaste bericht. Nu je het zegt.... van die vervoermiddelen: vliegtuig auto trein boot fiets brommer scooter kabelbaan .... en... héél veel te voet ! Leuk.
  13. Tineke zoekt het avontuur:
    ...en gisteren een catamaran... Haha
  14. Carien:
    3 november 2019
    Een investering in een reis is een investering in jezelf. Benut die investering optimaal Tineke. Geniet van de mooie dingen die nog op je pad komen. Gr's, Carien.
  15. Tineke zoekt het avontuur:
    Doe ik !!
  16. Ineke:
    4 november 2019
    Wat geweldig die treinreis en de prachtige uitzichten en landschappen Tineke. Mooie plaatjes weer gemaakt! Zo mooi om boven het regenwoud te zweven ook. Daar krijg je echt de kriebels van denk ik. Zoveel bos dat er gelukkig nog wel mag zijn! Dat je beetje naar huis verlangt is toch normaal. Wij missen je ook. XX
  17. Liesbeth:
    4 november 2019
    Wat verwoordt jij je belevenissen prachtig en wat heb je weer fraaie foto's gemaakt, Tineke. Wij, medereizigers op afstand, boffen enorm.
    Na bijna 2 maanden heb je heel wat indrukken opgedaan. Een paar luie dagen inplannen om ruimte te maken voor de Westkust eventueel? Begrijpelijk dat eigen huis en haard ook weer aantrekkelijker wordt. Hoe is het na veel vervoer per benenwagen met je voetekus?
  18. Tineke zoekt het avontuur:
    4 november 2019
    Die voetekus gaan het idd wel voelen...
  19. Liesbeth:
    verwoordt - t!
  20. Tineke zoekt het avontuur:
    Ach.... peanuts!
  21. Theo Looijmans:
    5 november 2019
    Mooi verhaal en foto’s weer, geweldig die treinreis en kabelbaan! Dat je daarna in een jeugdherberg verbleef ben ik, jouw reis-spirit kennende, redelijk gewoon gaan vinden. Maar toen je vertelde dat je er stond te koken, dát was toch best wel opmerkelijk. Ik stelde me voor dat je tussen de eieren bakkende jeugdige backpackers in de keuken staat om iets voedzaams voor jezelf op tafel te krijgen. Of heb ik dan een verdraaid beeld en zijn er meer mensen van onze leeftijd in dergelijke herbergen? Het kon natuurlijk goed zijn dat je zelf ook een eitje in de pan stond te klutsen. ;) Anyway, “Keep the Spirit”!
  22. Tineke zoekt het avontuur:
    6 november 2019
    Hoi, die kabelbaan en trein, dat was idd superleuk!!
    Nou die leeftijdgenoten dat valt wel mee... Die zijn er eigenlijk niet. Wat me wel opvalt is dat die jongeren soms in een McDonalds een BigMac naar binnen proppen maar anderen die soms in die jeugdherbergkeuken een voedzaam helemaal verantwoord gerecht klaarmaken met groentes, quinoa en wat al niet voor gezonds... Dat valt me dan weer op... Die keukens ….. zijn soms trouwens best goor. Jongeren maken niet schoon. Ze spoelen hun pan af maar laten die (flinke!) etensresten in de wasbak achter. Zo goor... Brrr. Daar kan ik dan echt helemaal van over mijn nek gaan… Dan hoef ik al niks meer... Dus eten is lastig. In de restaurants is het veel junkfood. Maak je het zelf, dan doe je dat in zo'n keuken waar al velen je voorgingen en hun rommel achterlieten… Eigenlijk wil ik gezond eten... Ik moet al moeite genoeg doen om niet zwaarder te worden. Afin, het lukt allemaal wel... Maar al met al is het allemaal heel bijzonder om dit te doen...
  23. Tineke zoekt het avontuur:
    6 november 2019
    ….en in het algemeen is het heel bijzonder om te doen, bedoel ik dus..... Ik voel me zeer bevoorrecht maar soms zijn dingen gewoon anders dan je verwacht....
  24. Anja ten Have:
    5 november 2019
    Hey Tineke, stoer hoor, dat je dit zo doet. En war een gave ervaringen. Zelf ben ik 6 weken in Australië geweest en ben ik ook naar airlie beach geweest. We zijn met de auto langs de kust richting whitsundays gereden. Dus ik weet wat je ervaart. Snorkelen was fantastisch inderdaad.
    Wereld ervaringen. Genieten.
  25. Tineke zoekt het avontuur:
    6 november 2019
    Dank voor je bericht. Het is idd genieten. En dat het kan... Al denk ik ook wel weer eens aan nr huis gaan.. Groetekus aan Kris en de baby!