10 Ik stond in zijn zonnetje....

14 oktober 2019 - Birdum, Australië

Hoe groot is de kans nou dat je net in Australië bent als de World Solar Challenge plaatsvindt en dat je dan ook nog flink wat deelnemers ziet... Zij willen ontbijten en ik ook. Dus zag ik vanochtend om 7 uur in Dunmarre aan de Stewart Highway (DE verbinding tussen Noord en Zuid Australie) ineens flink wat jongelui in dezelfde shirtjes (soms blauw/Belgie, soms groen/Delft, soms andere kleuren) aan een stevig ontbijt zitten of rondlopen op het parkeerterrein bij het wegrestaurant. Ik was onderweg met de Greyhound van Alice Springs naar Katherine (ruim 1100 kilometer) en iemand had al gezegd 'misschien zien we ze wel...'.

Nou, dat was me een grote drukte op dat parkeerterrein, van al die bloedserieuze mannen (en een enkele vrouw) bij die futuristisch uitziende solarauto's! Ik wilde daar natuurlijk wel wat plaatjes schieten maar elke fotograaf weet dat je dan niet de zon in de lens moet hebben. Dan maar even vanaf de andere kant. Oei, dat had ik niet moeten doen. Ik werd meteen gevraagd weg te gaan want de zonnecellen van die auto pikten zo net ietsje minder energie op door mijn schaduw… en er viel nog veel te winnen... Sorry mannen!!

Verder ging het heel gemoedelijk hoor, zeker toen ze hoorden dat ik ook Nederlands was. Wat op en neer gekletst en succes gewenst en zo. De Belgen baalde al dat de Nederlanders voor lagen...

De eerste teams die we zagen, onder andere uit België, Groningen en Delft, waren in Dunmarre. Zij waren dus onderweg naar Adelaide in het Zuiden, ik richting Darwin in het Noorden. Een afstand van zo'n 3029 kilometer die je gemiddeld in 34 uur rijdt. Zie de foto's. Volgens mij wordt deze wedstrijd in etappes gereden. Een uur later bij een volgende halte in Daly Waters, zagen we onder meer het team van TU/e. Nog later, toen ik weer in de bus zat, kwamen er drie solar-auto's over de weg voorbij. Het was erg leuk om te zien.

Verder heb ik het na de drukke week met weinig slaap in the outback, in Alice Springs een beetje rustig aan gedaan. Beetje bijslapen en zo. zwembadje erbij. Gemoedelijk sfeertje daar. Hoe zwaar wil je het hebben... Heerlijk! Daarom besloot ik ook om geen drie dagen, maar vijf dagen te blijven. De laatste twee nachten sliep ik daarom in een grote bus, helemaal ingericht met Betty Boop-spul. Geweldig. Alle wanden waren helemaal volgeschreven met filosofietjes van eerdere bezoekers of met namen en hartjes. Zie ook foto's.

Ik heb een Botanische tuin bezocht en heb een dag een fiets gehuurd waarmee ik de omgeving heb verkend. Onder andere het Telegraph Centre dat door zijn bouw als eerste telegraafkantoor ergens in 1873 Australie met de rest van de wereld verbond. Daarbij moet je niet vergeten dat destijds iedereen die in Australië woonde, familie had in de rest van de wereld (behalve natuurlijk de aboriginals). Tot dat moment was nieuws via brieven wel een half jaar onderweg...

Sinds vanochtend zit ik in Katherine. Daarmee heb ik me voor het eerst wel wat verkeken. De dingen die te doen zijn, zijn interessant maar liggen allemaal 40-75 kilometer verderop en dan dien je vervoer te hebben. Er lopen geen bussen naar toe of ze zijn heel duur (40 euro voor 20 minuten enkel...) en taxi's zijn met die afstanden nog veel duurder.... Misschien kom ik iemand tegen die me mee wil nemen..? Al is het hier erg rustig in het motel. Afin, ik kom mijn tijd wel door. Over drie dagen ga ik naar Darwin. Dat ligt nog 320 km noordelijker. Dan heb ik de hele Stuart Highway van Adelaide in het Zuiden tot Darwin in het Noorden gehad en heel Australie van beneden naar boven doorkruist!!

Groetekus van Tineke

1. Wilma:
    14 oktober 2019
    Fantastisch meis! Ik geniet met je mee! Je vorige verhaal over de outback en nu dit allemaal weer, man man wat prachtig. Ga lekker verder,
    kuzzzzzzzzz
  2. Marga Bogers:
    HaTineke
    Super mooie verhalen, wat maak je veel mee, en je doet van alles.
    Ga zo door, leuk leuk.
    Lieve groetjes.🙋🏼😘
  3. Maarten:
    14 oktober 2019
    Wederom lekker om te lezen. Wat mooi, de binnenkant van die bus! En die dierfoto's, wauw!
  4. Ineke:
    14 oktober 2019
    Geweldig Tineke dat je de Solar ploeg tegenkwam. Mooi de foto's 😍en de Betty Boob bus echt grappig onderkomen daar! Al de beestjes reptielen vlinders ,zo mooi! Hoop dat je lift krijgt dan! De botanische tuinen zijn ook heerlijk denk ik om even bij te komen😀😀Reis ze weer en ik geniet van je verhalen. Hier alles prima. Groeten en knuf
  5. Toos de Goede:
    14 oktober 2019
    Ja Tinrke, je hebt die mazzel gewoon verdiend, dat blijkt wel...en je hebt vakantie ook nog eens.
    Maar je kunt vanuit Nederland helaas niet alles precies inschatten maar hoop wel dat je kunt ondernemen , met lift dan, wat in van plan was!
    Succes verders en lieve groetjes, Toos.
  6. Tineke zoekt het avontuur:
    14 oktober 2019
    Klopt Toos, niet alles is precies in te schatten. Al moet ik zeggen dat ik zulke dingen van te voren niet heb voorbereid. Ik heb alleen in grote lijnen mijn reis gepland ( vooral: wat wil ik iig zien en hoe kom ik daar, Greyhoundticket, etc) en me hier en daar wel ingelezen maar zeker niet alles. Katherine heb ik gewoon van de week bedacht en dat is nu een beetje anders dan ik dacht. Geeft niks. Ik amuseer me wel!
    Leuk dat je zo meeleest!
    Groetekus Tineke
  7. Peter Ronkes Agerbeek:
    14 oktober 2019
    Een mens maakt wat mee... Jij zeker! Geniet ervan, Tineke.
  8. Janny Oosthoek:
    14 oktober 2019
    Van mij weinig reactie maar ik geniet erg van het lezen van je verhalen en ook veel van de verhalen die je foto's vertellen. Suc6 met het vinden van een lift of het vullen van de tijd op een andere manier. Maar dat komt wel goed als ik je verhalen zo lees. Groetjes uit een warm Spanje.
  9. Tineke zoekt het avontuur:
    15 oktober 2019
    Leuk dat je mijn blog volgt. Hoe is het daar? Warm of valt het mee, nu in oktober? Hopelijk geniet je net zo van deze trip als van de vorige. Geniet van het alleen zijn, van je gedachten, van je pad en wat er op je pad komt! Groetekus