16 Bosbranden

12 november 2019 - City of Coffs Harbour, Australië

Hallo lieve familie en vrienden

De oplettende lezer heeft het vast al gezien. Ik zit midden in het gebied waar de hevige bosbranden van Australie woeden. Maar.... voor mij is er nog hoop, want zolang je in de steden zit, loop je natuurlijk weinig gevaar. Maar alle kustgebieden van Australie, zag ik op de kaart, zijn zeer dicht bebost. En dan moet je denken aan bossen van pak-'m-beet 300 km breed.... En ze zijn erg gevoelig voor brand: Het was een zeer droge winter (dat zie je echt overal aan de hele natuur) en dan ontstaan spontaan bosbranden. Met een beetje wind verspreidt zich dat snel. Omdat ik van enkele vrienden bezorgde reacties kreeg, stuur ik daarom dit blog.

Wat mijzelf betreft: ik zit nu (dinsdagavond 12 nov) sinds gisteren in Coffs Harbour, en woensdag, morgenavond, is de planning om met de Greyhoundbus naar Sydney te vertrekken. Vandaag is dezelfde rit van Coffs Harbour naar Sydney al gecanceld omdat de Pacific Highway (gedeeltelijk) is afgesloten vanwege de bushfires. Het zou zomaar kunnen dat dat morgen nog zo is... It´s getting worse´, aldus het nieuws...

Natuurlijk is het zo dat je leven het belangrijkst is!! Dat snap ik helemaal! Er zijn helaas zelfs enkele doden gevallen en daar zit ik niet bij.... Dus ik bedoel het niet als klagen. Maar je zit er zomaar onverwacht ineens pardoes middenin en het gooit al je plannen in de war. Kan ik naar Sydney? Kan ik -zoals gepland- de Blue Mountains nog zien? Moet ik onverwacht enkele dagen hier in Coffs Harbour blijven. Ik heb er een bed en eten, maar verder... mwah.. Weinig te doen. Dat dus.. Niet fijn. Het zet een domper op mijn laatste weken. Ik heb namelijk een terugvlucht naar Amsterdam geboekt en zou daar op zaterdag 23 nov. aankomen... Gewoon omdat het heel mooi (!!)  is geweest, maar het is ook mooi geweest... ! Na 2,5 maand rondtrekken wil ik graag weer naar huis. En het is zo jammer om het zo af te sluiten. Maar nogmaals: ik leef gewoon en er is niks aan de hand!

Ik heb nog wel wat andere dingen maar daarover dan maar een andere keer. Voor nu, even iedereen ´geruststellen´, voor zover dat aan de orde is. Maar zoals gezegd, het is vreemd om ineens midden tussen al die bosbranden te zitten, waar het hele land van op zijn kop staat...

Groetekus,

Tineke

...en op zondag 24 november, als het me gegeven is, op enig moment 's middags ben je welkom om even goeiendag te komen zeggen... Nieuwstraat 70, rechts van de Takko.

1. Ad de Koning:
    12 november 2019
    Hoi Tineke, inderdaad jammer, dat het nu zo onzeker eindigt.. Maar ik lees wel dat je enorm veel plezier hebt gehad. Anyway, fijne laatste weken nog en tot snel!
  2. Guus:
    12 november 2019
    Hoi Tineke, Ja jammer! Misschien van de nood een deugd maken en het fotoboek alvast in de steigers zetten?
    Groetjes!
  3. Marga Bogers:
    HA Tineke,
    Nog steeds erg leuk om je verhaal te lezen, spectaculair is het ook nog steeds.
    Ik hoop dat je de laatste weekjes toch nog de kans krijgt om naar Sydney te vertrekken en daar te doen wat je nog in je wensen programma hebt zitten.
    Nog heel veel succes en plezier voor de komende tijd, goede terugvlucht en tot in Gimmert!!
    Groetjes.👍👍🙋🏼🙋🏼
  4. Tineke zoekt het avontuur:
    17 november 2019
    Jaja, Sydney is gelukt. Zie mijn laatste blog. Groetekus en bedankt voor je fijne woorden!
  5. Wilma:
    12 november 2019
    Ja, gerustgesteld. Bedankt ; )
  6. Maja Pennings-Vogels:
    Hoi Tineke,
    Jammer, maar inderdaad van de nood maar een deugd maken.
    Verrassend dat berichtje in de griebelgrauw app. Geniet nog van een paar mooie weken als dat kan.
    Groetjes, Ad en Maja
  7. Ineke:
    12 november 2019
    Ja ik zag het op het nieuws. Dacht al dat je richting Sydney ging fijn dat je iets laat weten. Hoop dat je trip kan doorgaan e anders ja that's live. Ook fijn dat je weer gauw terugkomt
    Geniet er nog van en hoop dat je t nog goed kan afsluiten😁💋
  8. Tineke zoekt het avontuur:
    17 november 2019
    Gelukkig is het allemaal goed gekomen (ja, voor mij dan... Niet voor alle bewoners van de bosrijke gebieden... helaas)
    Ik kom gauw weer bij je langs! Groetekus
  9. Mariette:
    Hoi Tineke,
    Regelmatig aan je gedacht tijdens de berichten over bosbranden. Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Veel sterkte en succes het is toch spannend.
  10. Tineke zoekt het avontuur:
    Dank je wel, Mariette!
  11. Jan Huijbers:
    12 november 2019
    Hoi Tineke, Chantal woont daar in de buurt (Goldcoast) en laat al weten wat voor zorgen men daar heeft over deze bosbranden. Daar zat jij natuurlijk net die ene keer dat je daar bent niet op te wachten. Maar hopen dat je verder kunt en toch je verblijf in Australië met een goed gevoel kunt afsluiten. Geniet er nog even van ! En ook aan alle moois komt eens een eind. Zijn toch nog benieuwd naar al je verhalen.
    Het allerbeste vanuit Gimmert.
  12. Toos de Goede:
    12 november 2019
    Sterkte met die onzekerheden en hoop dat je toch nog snel en veilig in Sydney aankomt en inderdaad kunt zien en je plannen verwezenlijken, zodat je je prachtige reis toch met goed gevoel af kunt sluiten! Je probeert er toch 't beste van te maken wat mogelijk is.
    Niet alleen jouw 't aller beste maar ook de bevolking, die zullen ook niet altijd even lekker slapen, helaas... maar 't is de natuur en 't is helaas dan, zoals 't is!
    Volg zowel jouw blog als 't journaal bij de letter...
    Van hier uit kunnen we alleen duimen of bidden, wat je wilt, dat je er niet midden in komt te zitten... Ik leef met je mee en meerdere met mij...
    Lieve groetjes, Toos.
  13. Angelique:
    12 november 2019
    Hoi Tineke, ik heb inderdaad ook aan je gedacht met die bosbranden. Ik hoop dat je de laatste weken nog mooi kunt afsluiten. En ik moet je de groeten doen van Herman en Nelly.
    Veel plezier nog, groetjes Angelique
  14. John en Reina:
    13 november 2019
    Hoi Tineke, fijn dat je even een teken van leven hebt gegeven. Jammer dat die bosbranden er zijn. Natuurlijk in eerste instantie voor de eigen bevolking maar ook voor jou. Zoals je zelf al zegt, het belangrijkste is uiteindelijk je leven. Je hebt voor de rest zo veel mooie en indrukwekkende dingen gezien en beleefd, ook al is die laatste tijd dan anders dan gepland, wanneer je thuis in Gemert bent, zijn het toch vooral de herinneringen aan al dat moois die het er toe doen. Pas goed op je zelf en denk maar zo: als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Natuurlijk hopen we dat je naar Sidney kunt en dat je de meeste dingen die je gepland hebt kunt doen. Hoe dan ook, nog een plezierig verblijf zo ver mogelijk en zorg dat je heel weer thuis komt. Liefs van ons
  15. Tineke zoekt het avontuur:
    17 november 2019
    Dank voor je lieve antwoord. 'als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat' vond ik een hele mooie!! Dank.
  16. Marie Thérèse .:
    13 november 2019
    Tja, tineke, inderdaad een streep door de rekening, maar hoop dat uiteindelijk de fantastische momenten die je beleefd hebt de boventoon gaan voeren. Wees wijs , neem geen risico's, maar vooral.... , ach je bent wijs genoeg om nu goede keuzes te maken! Sterkte en lieve groet Marie Thérèse
  17. Marja& Bram:
    13 november 2019
    Kop op Tineke het komt wel goed😘❤️😘❤️
  18. Tineke zoekt het avontuur:
    18 november 2019
    Inmiddels is t ook weer goed. Nu in Sydney en vanaf morgen in Melbourne. Fijne verjaardag. De borrel hou ik tegoed.. 😂😘💋🍷
  19. Theo Looijmans:
    14 november 2019
    Hi Tineke, je relaas met de bosbranden doet me onwillekeurig denken aan het boek "On the Beach" van Nevil Shute waarin de Australische kust laatste plek op de aarde was waar nog leven mogelijk was, maar ook daar zou het noodlot snel toeslaan. Gelukkig is er voor jouw nog wel een uitweg en hoop dat je je reis snel kan vervolgen. Wishing you safe travels!
  20. Tineke zoekt het avontuur:
    17 november 2019
    Dank je Theo. Lijkt me trouwens een boeiend boek. Is het verfilmd? (lezen komt er vaak niet zo van bij mij... haha).
    Tot gauw wirrus in De Bunker
  21. Jose van Nunen:
    15 november 2019
    Hallo Tineke, fijn al die verhalen van je te lezen. Gisteren waren er weer beelden van de bosbranden op televisie. Het blijft toch maar duren. Hopelijk ben je woensdag toch Sydney kunnen gaan.
    Probeer, ondanks de branden, toch nog even te genieten en ik wens je al vast een hele goede terugreis.
    Tot over een dikke week!
  22. Marijke:
    16 november 2019
    hoi Tineke,
    mooie verhalen heb je geschreven, heel fijn om te lezen. Wat ben je een mooie reis aan het maken. Ik geniet van de mooie foto's..
    Wel erg van de bosbranden daar, ik hoop dat ze je reis niet te veel verstoren. Geniet nog van de resterende reis dagen .
    lieve groet Marijke
  23. Tineke zoekt het avontuur:
    17 november 2019
    Dank je. Ga ik zeker doen. Tot gauw wirrus!